راهنمای کاربردی جهت طراحی ویترینی

طراحی ویترین

راهنمای کاربردی جهت طراحی ویترینی که توجه ها را جلب نموده وقدم ها را به سمت فروشگاه شما سوق میدهد

 

طراحی ویترین

چه شما صاحب یک فروشگاه باشید و چه طراح داخلی یک مغازه، باید بدانید که ویترین یکی از قوی ترین سلاح ها در انبار مهمات شماست که شما را در میدان رقابت پیروز مینماید. این سلاح نه تنها در نبرد تن به تن فروشگاه شما با سایر فروشگاه های کوچک موثر است بلکه برگ برنده ای جهت رقابت با فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای خواهد بود.
خوشبختانه کسب و کارهای کوچک با پرداخت رقم های بسیار ناچیز میتوانند ویترین های تاثیرگذاری ایجاد نمایند.

این بدان معناست که شما با طراحی و اجرای ویترین تاثیر گذار، علاوه بر داشتن شانس جهت برجسته سازی شخصیت منحصر به فرد فروشگاه خود، توجه عابران را جلب خواهید نمود. در نتیجه آنها به توقف و تماشای ویترین شما تشویق شده و در نهایت به داخل فروشگاه قدم خواهند برداشت، جایی که فروشندگان و کالاها، خریداران را مشتاق به خرید محصولات شما خواهند نمود.
در این نوشته راه کارهایی را جهت طراحی ویترین مناسب جهت دستیابی به اهدافتان پیشنهاد خواهیم داد:

1- با یک داستان در مورد موضوع خاصی، شروع به کارکنید:

طراحی ویترین

باید به ویترین خود به عنوان یک صفحه نمایش بیندیشید و این کار را با نمایشنامه نویسی در زمینه موضوعی خاص آغاز نمایید. پس طراحی را اول با کاغذ و خودکار و با نوشتن داستان در مورد موضوعی خاص آغاز میکنیم. تاکید من به طراحی بر أساس داستانی در مورد موضوعی خاص به جای استفاده از یک موضوع مشخص مثل ولنتاین این است که زمانی که شما فقط به موضوع ولنتاین می اندیشید جانمایی محصولات قرمز و صورتی رنگ بسیار گیج کننده خواهد بود. برای حل این چالش تنها کاری که باید انجام دهید این است که موضوع خاصی را انتخاب نموده و با قابلیت داستان سرایی خود آن را به موضوع پیچیده تری تبدیل نمایید. برای مثال:
– به جای موضوع “عید نوروز ” به “لباس پوشاندن بر تن یک ماهی ” فکر کنید
– به جای موضوع “ولنتاین” به “یک توطئه زنانه ازفیلمی که به یاد دارید” اشاره کنید
– به جای موضوع “زمستان” به “حضور یک انسان در قطب شمال” اشاره کنید

 

.
2- یک نقطه کانونی ایجاد کنید:

طراحی ویترین

پس از آنکه به طرح اولیه ای در زمینه داستان موضوعی دست یافتید وقت آن رسیده که برای لحظه ای قدم به بیرون مغازه نهاده و با دید جدیدی ویترین خود را تماشا نمایید. از این طریق متوجه خواهید شد که سطح دید مشتریان شما در کدام قسمت ویترین متمرکزخواهد بود و شما باید در چه جایگاه و سطحی کالای خود را نمایش دهید. مثلا آیا شما خواهید توانست ازعناصر معلق و آویخته شده از سقف استفاده نمایید یا خیر؟ شما میتوانید با استفاده از چسب کاغذی و ماژیک طرح های خود را بر روی ویترین امتحان نمایید.

از این طریق نتایج خوبی در زمینه نقطه کانونی به دست خواهید آورد. جایی که شما تصمیم میگیرید مشتریان بالقوه به آن نگاه کنند و در زمینه ابعاد آن تصمیم گیری مینمایید تا حتی توجه افرادی که در سمت دیگر خیابان و یا مرکز خرید در حال گذر هستند توجه شان به ویترین شما جلب شود. همچنین شروع کنید به فکر کردن در مورد اینکه به چه ترتیبی محصولات مستقر در نقطه کانونی را نمایش خواهید داد، از خطوط صاق تبعیت خواهید نمود یا منحنی؟ آیا به شکل هرم خواهد بود یا دایره؟ و …

 

3-به هر طریق ممکن خود نمایی کنید:

طراحی ویترین

بایید صادق باشیم، گستره توجه جامعه در حال کاهش است و با وجود ملتی که همزمان به چندین کار مختلف می اندیشند این روزها بازه توجه به حدود کمتراز یک میلی ثانیه رسیده است. اکثر مردمی که از مقابل فروشگاه شما در حال گذر هستند به جز قدم زدن، به کار دیگری هم مشغولند. آنها در حال گفتگو با دوست و همراه خود هستند ، در حال چک کردن پیامک های خود و یا شبکه های اجتماعی و غیره هستند. پس باید مطمئن باشید که همه موانع لازم برای متوقف نمودن و در بهترین حالت، جلب توجه آنها را به کار برده اید. تا در مقابل ویترین شما توقف نموده و در خوشبینانه ترین حالت به فروشگاه شما قدم بگذارند و یا با تلفن همراه هوشمند عکسی از ویترین شما بگیرند.
پس از چه طریقی باید خودنمای کنید؟ با طراحی صحنه به وسیله نورها، بافت ها،رنگ ها و اشکال

طراحی صحنه یک راه فوق العاده برای اندیشیدن به روشی متفاوت است. ضمن اینکه امکان استفاده از متریال ها و وسایل تزئینی مختلف که به راحتی قابل تامین میباشند را فراهم می آورد. پس به ابزار ها و وسایل ساده ای که به شناساندن فروشگاه و برند شما کمک میکند بیاندیشید.

 

4-ساده اجرا کنید:

طراحی ویترین

گیج کردن مردم کاری است بسیار ساده که شما از طریق نمایش کلیه مدل های خود در ویترین میتوانید به آن دست یابید و از این طریق به جای جلب توجه مشترریان، خریداران بالقوه را از فروشگاه خود دور سازید. سعی نکنید کارهای زیادی برای ویترین انجام دهید چون از این طریق ویترینی شلوغ و بدون نقطه تمرکز خواهید داشت.
همیشه هدف خود را که در نهایت جلب توجه به محصولاتتان و حس منتقل شده از طریق چیدمان آنها و دلیل در کنار هم قرار گرفتن آن ها میباشد را به خاطر داشته باشید.
همچنین این به معنای دور نگه داشتن ویترین از به هم ریختگی و معنا بخشیدن به تک تک عناصر به کار رفته شده در ویترین میباشد.

5-کلید موفقیت در برقراری تعادل است:

طراحی ویترین

 

هنگامی که شما در حال ایجاد یک صفحه نمایش هستید، شما اشیاء بزرگ و اشیاء کوچک، رنگ های تیره و رنگ های روشن، نور و سایه، و غیره خواهید داشت. لذا ایجاد تعادل میان عناصر مختلفی که به کار گرفته میشود اهمیت بسزایی در آفرینش صحنه ای با زیبایی چشم نواز خواهد داشت.

به عنوان مثال شما ناخودآگاه اشیاء سنگین و تیره رنگ را در سطوح پایین ویترین و اشیاء سبکتر با رنگهای شاد را در سطوح بالاتر ویترین قرار میدهید و این امر تعادلی را در ویترین شما ایجاد مینماید. به طور مشابه، اگر شما تمام اقلام بزرگ را در یک طرف و همه آنهایی را که کوچکند در سمت دیگری قرار دهید،ویترینی نامتعادل ایجاد خواهید نمود.

به قضاوت خود اعتماد کنید و سعی نمایید حسی را که ویترین شما انتقال میدهد را دریابید. با ویترینی متعادل شما احساساتی مانند شادی، هیجان، و لذت را منتقل خواهید نمود، در حالی که یک ویترین نامتعادل ممکن است سیگنال های اضطراب و بی ثباتی را به مشتری منتقل سازد. هرچند این احساسات در سطح ناخودآگاه دا آنها ایجاد میگردند، اهمیت بسیاری دارند.

6-به نورپردازی دقت کنید:

طراحی ویترین

زمانی که مغازه های کوچک تصمیم به طراحی یک ویترین تاثیر گذار دارند، گاهی اوقات استفاده از نورپردازی به ذهن کسی نمیرسد و یا به زمانی که بودجه برای “کارهای اضافه” داشته باشند موکول میگردد. با این حال نور میتواند یک ابزار حیاتی برای متوقف ساختن افراد در مقابل ویترین باشد.

با روشن نمودن یک قسمت و قرار دادن مابقی قسمتها در سایه، ضمن اینکه شما میتوانید به روشی تاثیرگذار یک ویترین زیبا و شسته رفته داشته و مردم را مجبور به توجه به ویترین خود نمایید، خواهید توانست از آن به عنوان نیروی مضاعف در جلب توجه مردم به سمت نقطه کانونی ویترین استفاده نمایید.

توصیه میشود که اقدام به نورپردازی مستقیم ویترین از بالا نکنید زیرا منجر به ایجاد سایه های غیر جذاب خواهد شد. به جای آن، منبع نورپردازی را به دو کنج و جلوی ویترین منتقل نمایید تا سایه های زیبایی ایجاد کنید. این سبک نورپردازی نه تنها نمایی سه بعدی برای ویترین شما به ارمغان خواهد آورد ، شما خواهید توانست با تغییر زاویه نور به نتایج جالبی دست پیدا کنید.

7-یک نگاه نهایی بیندازید:

پس از آنکه همه کارهای اشاره شده را انجام دادید بیرون رفته و از هر زاویه ممکن به ویترین خود نگاهی بیاندازید. به ندرت پیش می آید که دقیقا زمانی که فرد مقابل ویترین قرار گرفته است توجهش به ویترین جلب گردد. از جهات مختلف به سمت ویترین خود قدم بردارید و به مواردی چون نقطه کانونی ویترین، نحوه دیده شدن لوگو و سایر موارد و در تعادل بودن آنها دقت فرمایید.

اگر شما از نتیجه راضی و خوشحال هستید، تبریک می گویم، شما یک ویترین فوق العاده دارید. اگر نه، به خودتان سخت نگیرید و سعی کنید حسی را که ویترین به شما القاء مینماید را درک نموده و برای دفعه بعد، کارهایی را که بابت اصلاح آن باید انجام دهید را مشخص نمایید. به دلیل اینکه حتی اگر فوق العاده ترین ویترین دنیا را هم طراحی کنید، پس از مدتی برای مردمی که از روبروی آن عبور میکنند، عادی و کسالت آورخواهد شد. این بدان معناست که باید هر چند وقت یکبار ویترین خود را تغییر دهید پس امکان آنرا خواهید داشت که به تجارب جدیدتری دست یافته و ویترین خود را ارتقاء دهید. در نهایت ویترین هاییطراحی خواهید نمود که مردم را جلو درب مغازه متوقف نموده، فروش آنرا بالاتر برده و خریداران را مجذوب برند فروشگاه نماید.

• ترجمه و تالیف : سیمین قالیچی
• تاریخ : 1396.02.31
• مدت زمان لازم جهت مطالعه : 6 دقیقه

 https://www.shopify.com/retail/120058947-a-fool-proof-guide-to-creating-window-displays-that-turn-heads-and-drive-foot-traffic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!